Антифриз або тосол?


Антифризи та тосолы...
Антифриз і тосол - охолоджуючі рідини, які оберігають двигун від корозійних процесів, руйнування і перегріву. Ці рідини заливаються в систему охолодження автомобіля, циркулюючи між системою радіатора і двигуном, вона допомагає виводити зайве тепло, запобігаючи перегрів двигуна, і відповідно перешкоджає виходу його з ладу. Антифриз і тосол не замерзне вода у люті морози вночі, коли автомобіль стоїть в гаражі або на майданчику, а, отже, не розірве стінки двигуна. Як видно, антифриз і тосол є ідеальною рідиною для даної функції охолодження.
Рух охолоджуючої рідини відбувається всередині блоку циліндрів мотора. Його стінки мають цілу мережу каналів, їх можна порівняти з сорочкою, яка обволікає циліндри двигуна. Властивість рідини швидко нагріватися від якого-небудь джерела дозволяє передати тепло від циліндрів їй і потім з допомогою помпи вивести її у радіатор для охолодження. Радіатор автомобіля має плоску поверхню, яка виставляється попереду автомобіля для потрапляння на неї зустрічного потоку повітря. В радіатора є верхній і нижній бачок. Нагріте антифриз надходить у верхній бачок і з тонким трубочках стікає в нижню ємність через жалюзі, обдуваються зустрічним повітряним потоком або потоком від підключеного великого вентилятора. До нижнього бачка стікає вже охолоджений антифриз. З нижнього бачка допомогою насоса охолоджена рідина знову по колу направляється в сітку каналів блоку циліндрів двигуна.


У чому ж різниця?
«Тосол» — торгове позначення незамерзаючої рідини, що охолоджує, розробленої в СРСР, хоча нині це слово вже стало прозивним. Слово «ТОСОЛ» утворено з абревіатури «ТОС» — «Технологія органічного синтезу», і закінчення-ол», що застосовується для позначення спиртів (етиленгліколь — це двоатомний спирт).
Антифриз (дослівно: не замерзати) — загальна назва для рідин, не замерзаючих при низьких температурах.
Чим тосол відрізняється від антифризу? Насправді, це як порівнювати картоплю з овочами. Тосол, це той же антифриз.
Звідки ж пішла плутанина в термінах?
Давним-давно в радіатори автомобілів заливали воду. На морозі її розбавляли етиленгліколем, що дозволяло уникати замерзання рідини. Така суміш не загрожувала розривом блоку циліндрів і радіатора, оскільки перетворювалася на в'язку шугу з дрібними кристалами льоду. Для стародавніх автомобілів з чавунними моторами і латунними радіаторами така рідина була, до того ж, безпечна щодо корозії, а тому рішення здавалося ідеальним. Саме так з'явився на світ перший антифриз. Тому що в перекладі антифриз означає: «проти мороза»!
Проблеми почалися з приходом більш сучасних авто. Циркулюючи по новеньким систем охолодження, нагріте антифриз буквально пожирав метал, вигризаючи шматки крильчатки і стінок каналів головки блоку... Тому в інституті «ГосНИИОХТ» створили оригінальний склад охолоджуючої рідини, здатний приборкати корозійну активність «звичайного» антифризу. До його складу стали вводити добавки на основі неорганічних солей – вони утворювали на металевих поверхнях шар, стійкий до этиленгликолю.